Предуслов за свако будуће улагање у развој града је квалитетна и добра покривеност планском документацијом. Свесно важности овог посла, ЈП за управљање путевима, урбанизам и становање је годину иза нас посветио изради и допуни урбанистичких планова којима су покривена подручја која до сад још нису била разрађивана, али и простори који су од великог значаја за град Суботицу и будуће развојне пројекте.
Један од најзначајних, који је тренутно актелан, је изградња брзе пруге Београд- Суботица- Државна граница Kелебија, који значајно утиче на наш град у погледу решавања будуће саобраћајне мреже. У том смислу приоритет израде и доношења планске документације у протеклом периоду имали су планови којима се омогућава усклађивање градских простора и целина у непосредном окружењу трасе брзе пруге. У сваком случају тиме се решавају циљеви од стратешког значаја за наш град. Два плана која се тичу ових приоритета а који су у потпуности завршени су: ПДР за део простора од Мајшанског моста до бившег комплекса ливнице са једне и Улице Арсенија Чарнојевића и Алеје маршала Тита и измена ПДР центра града Суботице – зона 1.
- Ова два плана су од велике важности за град. Наиме, усвајањем првог плана решава се саобраћајно чвориште око Мајшанског моста у смислу његовог усклађивања са пројектом брзе пруге Београд- Суботица- Државна граница Kелебија. На овај начин се стичу услови да се изградња кружног тока код моста спроведе заједно са изградњом нове пруге. То значи да се веома значајан инфраструктурни објекат за наш град овим уврштава у целокупни пројекат од државног значаја – објашњава Kарољ Тертели, шеф Службе за урбанизам у ЈП за управљање путевима, урбанизам и становање. - Изменом ПДР-а за део центра града превасходно је решавана евидентирана неусклађеност катастарског стања која се појавила на делу регулације Улице Босе Миличевић уз Градско клизалиште, а у вези са будућим пројектом његовог наткривања. Проблем је настао зато што део простора на коме је изграђено клизалиште припада “Железници Србије”, а то је довело до тога да је било каква изградња и реконструкција клизалишта онемогућена из чисто правно имовинских разлога. Након усвајања плана, целокупан простор испод “Стадиона малих спортова” је коначно издвојен и тиме је омогућено да Град преузме власништво чиме ће се стећи услови за улагање у обнову клизалишта, а Град ће имати основа да започне пројекат наткривања клизалишта.
Завршен је и ПДР за део простора између Улице Јована Микића и железничке пруге који до сада није био урбанистички разрађен услед непосредног окружења и утицаја пројекта брзе пруге. Усвајањем плана стекли су се услови да се коначно разграничи простор јавног од осталог земљишта уз будућу пругу и да се кроз планирано решење простор пренамени и комерцијализује у пословне садржаје примерене овом делу града. Усвојен је План генералне регулације ИВ за зону бањског туризма „Палић“ и делове зона „Нови Град“ и „Александрово“, који дефинише регулационе линије обалног појаса И и ИИ сектора Палићког језера који до сада није био плански реализован, а на нивоу већ израђеног ГУП-а није могао бити довољно сагледан. Тиме је коначно у потпуности дефинисано разграничење планираног обалног појаса намењеног јавној употреби. Такође је значајно напоменути да је овим планом разрађен градски простор јужно од језера Палић који до сада није био детаљно плански разрађиван – додаје наш саговорник. Kако је делатност предузећа и израда планова за трећа лица и то углавном за веће привредне субјекте, урађен је ПДР соларне електране „Биково“, чији је инвеститор предузеће „Унтермоло“ чиме је начињен први корак ка изградњи првог соларног парка и електране на територији Града Суботице.
У процедури је израда планске документације за насеље Бачки Виногради, која до сада није постојала, приводи се крају израда ПГР ВИИИ за зоне „Железничко насеље“, „Макова седмица“, део зоне „Мали Радановац“ и измена ПГР-а за насеље Нови Жедник. - Израдом ПГР-а ВИИИ за зоне „Железничко насеље“, „Макова седмица“, део зоне „Мали Радановац“ приоритет је усклађивање саобраћајног решења са решењима Просторног плана подручја посебне намене инфраструктурног коридора Београд-Суботица-државна граница Kелебија, а који се тичу денивелисаних пружних прелаза и њиховог повезивања на планиране и постојеће саобраћајнице. Што се тиче ПГР за Нови Жедник приоритет је био смањење грађевинског подручја у сврху очувања пољопривредног земљишта, јер је на источном делу насеља некада планирана индустријска зона, која никада није заживела, те је парцеле било потребно вратити првобитној намени – објашњава даље Тертели.
У години за нама донете су одлуке о изради измене ПДР за део простора оивиченог улицама Максима Горког, Београдски пут, Блашка Рајића и Сенћански пут (југозападни и североисточни део) и измена ПДР-а између улица Франкопанске, Сеп Ференца, Алеје маршала Тита и Петра Лековића. Усвајањем поменутих планова стећи ће се услови за редефинисање урбанистичких параметара који се тичу максимално дефинисаних висина планираних стамбених објеката и максималне спратности, а на основу тадашње законске регулативе. Kако се у пракси показало да такав начин дефинисања висинских регулација објеката оставља могућности за злоупотребе, овим изменама ПДР-а највећа дозвољена висина нових објеката дефинисаће се искључиво максималном спратношћу а у складу са важећим изменама и допунама Закона о планирању и изградњи.
Извор: subotica.com